عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفرش به بغداد هشدار داد که هرگونه مداخله در روند مدیریت تنگه هرمز میتواند به افزایش تنشهای منطقهای و تأخیر در عادیسازی وضعیت این گذرگاه راهبردی منجر شود.
او در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود اعلام کرد که بر اساس تفاهم حاصلشده میان ایران و ایالات متحده، قرار است تنگه هرمز ظرف ۳۰ روز آینده تحت مدیریت انحصاری ایران به شرایط پیش از آغاز درگیریها بازگردد و مسئولیت اجرای این توافق صرفاً بر عهده جمهوری اسلامی خواهد بود.
عراقچی تأکید کرد که ایجاد هرگونه سازوکار موازی یا دخالت خارجی در این روند، تنها بر پیچیدگی اوضاع خواهد افزود و روند بازگشایی کامل این آبراه حیاتی را با مانع روبهرو میکند. وی همچنین درگیریها و حوادث دو شب گذشته در تنگه هرمز را نشانهای از پیامدهای چنین مداخلاتی دانست.
در سه روز اخیر دستکم دو کشتی هنگام عبور از تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفتهاند؛ رخدادهایی که به تبادل آتش میان ایران و آمریکا انجامیده است.
نخستین حادثه روز پنجشنبه رخ داد و پس از آن آمریکا مواضعی در سواحل جنوبی ایران را هدف حمله قرار داد. در مقابل، تهران نیز اعلام کرد که پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه را مورد حمله قرار داده است.
همزمان، تهران و واشنگتن یکدیگر را به نقض آتشبس متهم میکنند. سپاه پاسداران نیز روز شنبه اعلام کرد که حمله آمریکا با ادعای جلوگیری ایران از عبور یک کشتی متخلف از مسیر غیرمجاز در تنگه هرمز توجیه شده، اما این ادعا را صرفاً بهانهای برای انجام حمله دانست.




