پیامبراسلام فارسی صحبت کرد

نویسنده: مولوی حبیب  الله حسام

 علماء حدیث در روایات صحیح و شارحان حدیث از قرون مختلف باور و نظرشان این است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم، به زبان فارسی صحبت می‌کرد و این موضوع در روایت‌های مختلف بیان گردیده‌است. امام بخاری در صحیح خود باب زیرعنوان تکلم به فارسی ایجاد کرده است و به روایت سه حدیث صحیح اسناد نموده است که پیامبر به کلمات فارسی تکلم کرده است و هم‌چنان از روایت بقیه محدثین، واضح می‌شود که پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم، زبان فارسی را دوست داشته و ارزش بلند برایش قائل بوده‌است؛

  1. واژۀ «کخ کخ» بِانداز، بِانداز

  حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ، حَدَّثَنَا شُعْبَهُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِیَادٍ، عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ الحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ، أَخَذَ تَمْرَهً مِنْ تَمْرِ الصَّدَقَهِ، فَجَعَلَهَا فِی فِیهِ، فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِالفَارِسِیَّهِ: «کِخْ کِخْ، أَمَا تَعْرِفُ أَنَّا لاَ نَأْکُلُ الصَّدَقَهَ» بخاری: ج۴ ص ۷۴شماره: ۳۰۷۲.
ترجمه : از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که می‌گوید: حسن بن علی رضی الله عنهما خرمایی از خرماهای صدقه را برداشته و در دهانش گذاشت. پس رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمود: «کُخْ کُخ، إِرْمِ بِهَا، أَما علِمْتَ أَنَّا لا نأْکُلُ الصَّدقهَ؟»
«کِخ،کِخ؛ آن را بیرون بی‌انداز. مگر نمی‌دانی که ما صدقه نمی‌خوریم؟» و در روایتی آمده‌است: «أنَّا لا تَحِلُّ لنَا الصَّدقهُ»: «صدقه برای ما حلال نیست.»
«کِخْ کِخْ » در اصل واژۀ فارسی و البته در اثر استعمال معرب به عربی مبدل شده است .

  1. واژۀ «خندق و سور»

۳۰۷۰ – حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَلِیٍّ، حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ، أَخْبَرَنَا حَنْظَلَهُ بْنُ أَبِی سُفْیَانَ، أَخْبَرَنَا سَعِیدُ بْنُ مِینَاءَ، قَالَ: سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ ذَبَحْنَا بُهَیْمَهً لَنَا، وَطَحَنْتُ صَاعًا مِنْ شَعِیرٍ، فَتَعَالَ أَنْتَ وَنَفَرٌ، فَصَاحَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: «یَا أَهْلَ الخَنْدَقِ إِنَّ جَابِرًا قَدْ صَنَعَ سُؤْرًا، فَحَیَّ هَلًا بِکُمْ» بخاری: ج ۴ ص۷۴ شماره: ۳۰۷۰.
ترجمه: عمرو بن علی، ابوعاصم ، حنظله بن ابی سفیان، سعید بن میناء روایت کرد: شنیدم جابر بن عبدالله رضی الله عنهما فرمود: گفتم: یا رسول الله! ما یک بزغاله و یک صاع جو داشتیم؛ بزغاله را ذبح کردیم و یک صاع جو را آرد نمودم. شما با چند نفر از همراهان‌تان، تشریف بیاورید. با شنیدن این سخنان، رسول اکرم صلی الله علیه وسلم  با آواز بلند، صدا زد و فرمود: «ای اهل خندق! جابر برای شما، یک دعوتی، ترتیب داده است؛ پس بشتابید.»

  • خندق: همان گودالی که گرداگرد شهرو قلعه کنده می شود تا مانع ورود دشمن و آفت طبیعی شود.
  • سور: همان غذای دعوتی در مجلس نکاح و دیگر مناسبت ها است.

ارشاد الساری شرح بخاری فرمود:

« یا أهل الخندق إن جابرًا قد صنع سؤرًا» به ضم سین مهمله و بعد همزه ساکن الراء – غذای است که به آن دعوت داده می شود و یا مطلق طعام و غذا است و این لفظ فارسی است.
طبیبی فرمود: احادیث صحیح نشان می‌دهد پیامبر صلی الله علیه وسلم به زبان فارسی صحبت می‌کرد، مانند سخن گفتنش برای حسن رضی الله عنه  « کخ کخ» ترک کن ترک  و برای عبدالرحمن «مهیم» یعنی این چیست؟ و برای ام‌خالد فرمود: «سنا سنا» یعنی حسن و نیکو است (و برخی گفتند این کلمه سنا سنا به حبشی حسن ونیکو را گویند.)

ارشاد الساری شرح بخاری از عسقلانی: ج۶ ص ۳۲۲.

  1. ایمان و اسلام در ثریان بسته باشد اهل فارس به دست می آورد:
    این فضیلت و عنایت اختصاصی باری‌تعالی به فارس است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم تفسیر تمثیلی آیۀ ۳ جمعه را اهل فارس می‌نماید در حقیقت یک خبر غیبی است و اعجاز قرآن کریم ثابت می‌شود، فارس‌ها بعد از اصحاب رضوان الله علیهم؛ تبلیغ، تفسیر، اجتهاد وتدوین شریعت، ایجاد فرهنگ و تمدن اسلامی را به دوش می‌کشند که حقیقتا چنین می‌شود. شاهد تدوین علوم اصلی (حدیث، تفسیر، فقه و عقاید) و بقیه علوم آلی توسط دانشمندان فارس هستیم!

۱۷۵۱ـ عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ رض قَالَ: کُنَّا جُلُوسًا عِنْدَ النَّبِیِّ ص إِذْ نَزَلَتْ عَلَیْهِ سُورَهُ الْجُمُعَهِ، فَلَمَّا قَرَأَ: ﴿وَءَاخَرِینَ مِنۡهُمۡ لَمَّا یَلۡحَقُواْ بِهِمۡ﴾ [الجمعه: ۳]. قَالَ رَجُلٌ: مَنْ هَؤُلاَءِ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ فَلَمْ یُرَاجِعْهُ النَّبِیُّ ص حَتَّى سَأَلَهُ مَرَّهً أَوْ مَرَّتَیْنِ أَوْ ثَلاَثًا، قَالَ: وَفِینَا سَلْمَانُ الْفَارِسِىُّ، قَالَ: فَوَضَعَ النَّبِیُّ ص یَدَهُ عَلَى سَلْمَانَ، ثُمَّ قَالَ: «لَوْ کَانَ الإِیمَانُ عِنْدَ الثُّرَیَّا لَنَالَهُ رِجَالٌ مِنْ هَؤُلاَءِ». (م/۲۵۴۶) بخاری: ج۴ ص ۱۸۵۸شماره: ۴۶۱۵
ترجمه: ابوهریره رض می‌گوید: نزد نبی اکرم ص نشسته بودیم که سوره‌ی جمعه برای‌شان نازل گردید. هنگامی‌که رسول الله ص آیه ﴿وَءَاخَرِینَ مِنۡهُمۡ لَمَّا یَلۡحَقُواْ بِهِمۡ﴾ «گروهی دیگر که هنوز به این‌ها ملحق نشده‌اند» تلاوت نمود، فردی گفت: یا رسول الله! آن‌ها چه کسانی هستند؟ پیامبر اکرم ص به آن شخص جوابی نداد تا این‌که او سؤالش را یک یا دو یا سه بار تکرار کرد.
گفتنی است که سلمان فارسی نیز در میان ما بود. آنگاه، رسول الله ص دست مبارکش را بر سلمان نهاد و فرمود: «اگر ایمان در ثریا باشد، مردانی از این‌ها به آن، دست خواهند یافت.»

پیام ها:

  1. اسلام اختلاف زبان‌ها را از دلائل و دفتر خداشناسی و قدرت باری‌تعالی در آفرینش آن می‌داند.
  2. اسلام زبان و اقوام را دلیل امتیاز طلبی و برتری جویی نمی‌داند و هدف تفاوت قومی را در تمیز و تعارف از یک‌دیگر معرفی می‌کند .
  3. اسلام زبان را وسیلۀ افهام و تفهیم، تمیز و تعارف، تفسیر و بیان مافی الضمیر، وسیله تفسیر از هستی و علوم، بیان حق و دفاع از حق و دعوت الی الله و ذکر الهی می‌داند.
  4. واضح دانسته شده‌است پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم با زبان ها احترام قائل بود.
  5. به زبان فارسی صحبت می‌کرد و زبان فارسی را دوست داشت.
  6. اهل فارس را قافله سالار اسلام و رسالت شریعت الهی معرفی‌کرد.
  7. اهل فارس را حامل اصلی رسالت، تبلیغ، تفسیر، تدوین، اجتهاد فرهنگ و تمدن معرفی کرد.
  8. اگر اسلام و ایمان در ستارگان ثریا بسته باشد، فرزندان فارس به دست می‌آورند.
  9. فضل الهی از جانب باری تعالی است که بنی اسرائیل را فضیلت بر دیگران بخشید و قریش و انصار را با چندین فضیلت نوازش می‌کند، دفاع از کعبه، امنیت سفر زمستانی و تابستانی برای تجارت امتیاز حرمین.
  10. فارس را به نعمت رسالت حمل بار؛ تبلیغ و تفسیر و تدوین فرهنگ و تمدن اسلامی مفتخر نمود.
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://paigah-news.com/?p=10601

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

آخرین اخبار